Gass kan være grønt. Hvordan klimamålene kan nås til en overkommelig pris.

2. september 2019
kuebler gress grønt miljøsertifikat fotolia 688089 300 dpi kompr

Gass er desentralisert, fleksibel, kan lagres effektivt og er billig. Energikilden er en garanti for at energiomstillingen skal lykkes. Og for reduksjon av CO2 - Ti foreninger fra gassindustrien har gått sammen og formulert en appell for klimaplanen, der de forklarer hvorfor gass som energikilde allerede er en kostnadseffektiv måte å redusere CO2 besparelser kan realiseres.

Det store innsparingspotensialet som ligger i svært innovative teknologier som KÜBLERs infrarøde varmeovner, taler for at potensialet til gass som energikilde bør utnyttes i langt større grad i fremtiden. Bare ved å inkludere denne grønne energikilden kan klimamålene for 2050 nås på en rimelig og effektiv måte. Hva ville ellers skje? Den oppvarmingsomstillingen som alle ønsker, ville bli vanskeligere, CO2 besparelser unødvendig dyrere og gir bort en viktig infrastruktur for energiomstillingen.

Das Fazit:

Særlig i oppvarmingssektoren er det betydelige utslipp av CO2 realisere besparelser. Og dette er spesielt kostnadseffektivt. Naturgass har nemlig betydelig lavere utslipp enn kull og olje. Biometan forsterker denne fordelen ytterligere. Og syntetiske, grønne gasser kan produseres fra fornybare energikilder ved hjelp av moderne kraft-til-gass-teknologi og brukes i alle sektorer. I fremtidens energisystem kan gassene være 100 prosent fornybare eller drivhusnøytrale.

Kilder:

1) Appell der Gaswirtschaft zum Klimaschutzplan