Ny oppvarming av hallen - null investering

1. desember 2019
1 kuebler dexion optima plus hall horisontal 300 dpi schep018 2019 kompr

KÜBLER tilbyr en investeringsfri leiemodell for oppvarmingshaller med sitt varmeanlegg

• Økologisk gjennom betydelig reduksjon av CO2-utslipp
  • KÜBLER oppfyller allerede CO2-2030-målene (føderal klimabeskyttelsesplan)
  • Ökonomisch durch deutliche Senkung der Heizkosten
  • Keine Investitionskosten und Abschreibungen in neue Heizanlagen
  • Keine Kosten für Personal und Instandhaltung
  • Med toppmoderne infrarød oppvarmingsteknologi ble 62 % primærenergi og 457 tonn CO2 p.a. og realisere et overskudd på 45 000 euro (HeizWerk-prosjektet til Dexion, Laubach)

Ludwigshafen. Titusener av de rundt 420 000 industrihallene og store hallene i Tyskland er utstyrt med teknisk utdaterte varmesystemer som unødvendig forurenser miljøet med mange hundre tusen tonn CO2 byrde. Energieffektiv renovering av disse hallene vil også kunne gi potensielle kostnadsbesparelser på et tresifret millionbeløp. Årsaken er at mange bedrifter vegrer seg for investeringskostnadene og avskrivningene så lenge det gamle varmesystemet fortsatt gjør jobben sin. Men dette trenger ikke å være tilfelle. Hvordan industrien ikke bare kan spare mange tonn CO2 Det nye, økologisk og økonomisk innovative HeizWerk-produktet fra KÜBLER GmbH Ludwigshafen for oppvarming av industrihaller og store haller viser at det ikke bare er mulig å spare energi, men også å tjene penger samtidig. Selskapet, som blant annet har vunnet den tyske bærekraftprisen, utstyrer hallene med den nyeste og mest effektive infrarøde oppvarmingsteknologien fra KÜBLER - en nøkkelteknologi uten hvilken det ville være vanskelig å nå klimamålene for haller, og som allerede oppfyller kravene til CO2-reduksjoner er oppnådd. Den faste leieprisen inkluderer også drifts- og vedlikeholdsadministrasjon. Bedriftene sparer ikke bare investeringskostnader for nye varmesystemer og tilleggskostnader som personell og vedlikehold; takket være den bærekraftige infrarøde nøkkelteknologien er HeizWerk-kostnadene generelt enda lavere enn de totale årlige kostnadene for de tidligere gamle varmesystemene. Et av de første HeizWerk-prosjektene, et hallkompleks på 8 500 kvadratmeter, viser en total besparelse på 61,9 % primærenergi etter 12 måneder, noe som tilsvarer en reduksjon på 457,5 tonn CO2 tilsvarer. Etter at HeizWerks årlige faktura var trukket fra, satt halloperatøren igjen med et overskudd på 45 000 euro i resultatregnskapet.

HEIZWERK LÖST DEN INVESTITIONSSTAU BEI HALLENHEIZUNGEN

Å bytte ut utdaterte, ineffektive varmesystemer i industrihaller og andre haller var tidligere bare mulig ved å kjøpe et nytt system, noe som medførte høye investeringer. "Det er forståelig at bedrifter først og fremst fokuserer investeringsprogrammene sine på optimalisering av produksjon og prosesser, og ikke på toppmoderne varmesystemer i produksjonshallene", sier Thomas Kübler, grunnlegger og administrerende direktør i KÜBLER HeizWerk GmbH i Ludwigshafen. "I tillegg passer ikke større investeringer med lang avskrivningstid inn i den økonomiske planleggingen til mange bedrifter, spesielt ikke når økonomien bremser opp." Og CO2-reduksjoner er da ikke lenger det primære fokuset. Thomas Kübler: "Over en femtedel av CO2-utslippene i Tyskland genereres i den industrielle/kommersielle sektoren, og vi kan ikke lenger bagatellisere dette. Energieffektivitet har alltid vært en del av KÜBLERs DNA, og nå utvider vi dette med en ny dimensjon av kostnadseffektivitet i HeizWerk-produktet vårt." Thomas Kübler og hans team av ingeniører har jobbet intensivt med denne oppgaven og redefinert økologi og økonomi for varmesystemer i industri- og andre hallbygninger. Thomas Kübler: "Etter vår erfaring er HeizWerk den enkleste, mest økonomiske og mest klimavennlige systemløsningen for å redusere investeringsetterslepet i energieffektiv renovering av varmesystemer med stor kapasitet i haller, som fortsatt drives av uøkonomiske gamle systemer med høye CO2-utslippene er drevet av drivstoff."

HEIZWERK BEWEIST: MIT KÜBLER-KLIMASCHUTZ KANN MAN SOGAR GELD SPAREN

HeizWerk er et nytt tjenestetilbud med en "360 graders bekymringsfri pakke". Det omfatter alle tjenester fra analyse av hallspesifikke energiflyter, planlegging, prosjektering og installasjon av toppmoderne, energibesparende KÜBLER infrarød nøkkelteknologi til komplett driftsadministrasjon. Bedriftene har ingen investeringer, ingen avskrivninger, ingen driftskostnader - de betaler bare for energiforbruket og den avtalte systemleien. Poenget er dette: Operatørene sparer betydelige summer hvert år, noe de første modellsystemene nå viser. I tillegg har de et økologisk, høyteknologisk produkt på lang sikt, ettersom KÜBLERs infrarøde varmesystemer allerede ligger under CO2-reduksjoner på 55 % (1990: 100 %), noe som selvsagt også vil ha en positiv effekt på fremtidig CO2-pris på i utgangspunktet 10 euro per tonn utslipp*.

FIRMA DEXION: „HEIZWERK EIN VOLLER ERFOLG!“

Dexion er verdens ledende spesialist på lagerlogistikkløsninger med base i Laubach i Hessen, og var et av de første selskapene som bestemte seg for HeizWerk fra KÜBLER. Muligheten til å bruke et energieffektivt, miljøvennlig og kostnadsbesparende infrarødt varmesystem uten å måtte investere og avskrive det, var den avgjørende faktoren for at Dexion iverksatte renoveringstiltaket umiddelbart. Etter mer enn ett års drift trekker Hans Fuhrmann, produksjonsdirektør, en svært positiv konklusjon: "HeizWerk er en fullstendig suksess for oss. Resultatene fra det første driftsåret har overgått alle forventninger. Sammen med KÜBLERs eksperter jobber vi imidlertid allerede med ytterligere effektivitetsoptimaliseringer." Varmeforbruket i Dexions stålproduksjonshall har blitt redusert med 57 %, mens strømforbruket til de oppvarmingsrelaterte komponentene har blitt redusert med nesten 96 %. Totalt ble det spart nesten 62 % primærenergi, noe som tilsvarer en reduksjon på 457,5 tonn CO2 tilsvarer. Men resultatet er ikke bare imponerende på den økologiske siden: Etter at kostnadene for varmebehovet og leien for drift av systemet er trukket fra, viser resultatregnskapet et overskudd på 45 000 euro. "For oss er HeizWerk det pragmatiske og økonomiske svaret på alternativet med å fornye vårt tidligere hallvarmesystem til en investeringskostnad", konkluderer Hans Fuhrmann. HeizWerk var også i stand til å oppfylle en annen av KÜBLERs prognoser: De årlige kostnadene for leie og drift av systemet ligger under de totale kostnadene for det gamle varmesystemet.

DAS „360 GRAD SORGLOS-PAKET“ VON HEIZWERK FÜR DEXION

KÜBLER bündelte seine für Großraumhallen hocheffizienten Infrarotsysteme, die komplette Digitalisierung des Heizprozesses (WÄRME 4.0) sowie sein Know-how in Engineering und digitalen Anlagenbetrieb in einem „360 Grad Sorglos Dienstleistungspaket“. Installiert wurden bei Dexion Infrarotheizungen der KÜBLER Hochleistungslinie OPTIMA plus. Sie sorgen in der 8.500 m² großen Stahlfertigungshalle für ein komfortables und sauberes Arbeitsklima. Durch die Infrarot-Wärmeübertragung werden nicht die Hallenluft, sondern primär die Raumfassung sowie alle Gegenstände moderat auf 20 °C erwärmt. Das ist extrem effektiv, schnell und zudem zeitlich sowie räumlich bestens zu beherrschen. Bei dieser Wärmeübertragung entsteht keine Warmluft, die für Zug oder Staubaufwirbelungen sorgen könnte. Darin liegt auch der entscheidende Vorteil für die Effizienz von Infrarotwärme in hohen Hallenräumen. Denn so bildet sich kein Warmluftpolster durch die erwärmte und dadurch leichtere Luft, das unter das Hallendach strömen und dort größtenteils ungenutzt verpuffen könnte. Die konsequente Nutzung physikalischer und digitaler Möglichkeiten wird von KÜBLER für den Betreiber nutzbar gemacht. Hilfsenergien wie zuvor für Pumpen und Ventilatoren entfallen nahezu komplett. Durch diesen Effizienzvorteil konnte bei Dexion insgesamt fast 62 % Primärenergie-Einsparung realisiert werden.

INTELLIGENTE, DIGITALISIERTE STEUERUNGSTECHNIK MACHT WEITERE EINSPARPOTENZIALE NUTZBAR

Overvåkingen, dvs. det permanente tilsynet med det nye varmesystemet, utføres av KÜBLER - via det nettbaserte energi- og varmestyringssystemet E.M.M.A. Dette navnet står for Energy Monitoring & Management Application. Det kraftige, nettbaserte kontrollsystemet leverer også forbruksanalyser og dokumentasjon som Dexion trenger for intern kvalitetsstyring og for revisjoner i henhold til ISO 50001 og ISO 14001. Gjennomsiktigheten som energistyringssystemet E.M.M.A. gir, har enorme fordeler i den løpende driften og har allerede avdekket ytterligere besparelsespotensial. KÜBLER-ekspertene kunne for eksempel gi Dexion viktige sparetips for regulering av inn- og utkoblingstider. Det ble også avdekket ytterligere relevant innsparingspotensial på områder som går utover ren oppvarmingsdrift. I Laubach var dette høye energitap på grunn av for lange døråpningstider - et problem som finnes i mange produksjons- og lagerhaller, og som kan kontrolleres ved hjelp av spesialutviklede programvaremoduler fra KÜBLER. Dexion ønsket å overta selve styringen av systemet. To digitale styringssystemer fra den nye og patenterte KÜBLER CELESTRA-serien ble installert spesielt for dette formålet. Produksjonshallen er delt inn i 10 varmesoner. Disse kan nå styres og reguleres individuelt på en svært enkel og selvforklarende måte, avhengig av skiftdrift og varmebehov. For Dexion gir dette en enestående fleksibilitet til å tilpasse oppvarmingsprosessen til ulike arbeidsbelastninger og til å kunne gripe inn når som helst. Dexion: "Vi ville ikke ha vært i stand til å oppfylle kravene til varmekomfort i hallen på noen annen måte."