Effektive teknologier for oppvarming av haller - for større designfrihet

1. september 2019
1 kuebler waeme 40 maxima digital landscape 300 dpi compress

Energibesparelser på opptil 70 % - med disse verdiene er KÜBLERs varmesystemer kanskje et av de mest effektive virkemidlene for å redusere primærenergiforbruk, CO2-utslipp og kostnader i hallsektoren. Avhengig av prosjektet kan dette utgjøre en årlig besparelse på 300 000 euro eller mer. Dette er en sum som kan brukes til å organisere ting. Fordi det gir økonomisk frihet. Til arkitektoniske innovasjoner. Til ytterligere fordelaktige tiltak på bygningsstrukturen. Innovasjonslederen presenterte sine nyeste utviklinger på ISH 2019 i Frankfurt.

Die Infrarot-Heizungstechnologien von KÜBLER zählen zu den innovativsten und effizientesten Lösungen wenn es darum geht, hohe Räume zeitgemäß und wirtschaftlich zu beheizen. Die hohe Energieeffizienz der KÜBLER Infrarotheizsysteme sorgt im Hallen-Neubaubereich dafür, dass im Sinne von EnEV / EEWärmeG bzw. GEG auf den Einsatz regenerativer Energien – und damit auf hydraulische Systeme, die in diesem Gebäudesektor hochgradig ineffizient und insbesondere unwirtschaftlich sind (Investfaktor 1,8 – 4,0) – verzichtet werden kann.

I tillegg til den nesten uslåelige energieffektiviteten har disse desentraliserte systemene flere fordeler for planleggingen og for brukerne av hallen. For eksempel disse: Når det gjelder design, kan systemene enkelt integreres i bygningsstrukturen og tilpasses til skiftende bruk og arbeidsforhold til enhver tid. Det er ikke behov for separate fyrrom. I tillegg til energieffektivitetsfordelene gir de svært raske oppvarmings- og nedkjølingsfasene en høy grad av fleksibilitet og tilpasningsevne. Systemene er svært behagelige for brukerne når det gjelder varmefølelse uten støv og trekk.

Jetzt ist Effizienz vernetzt – die Digitale Hallenheizung

Wie begegnet man den Herausforderungen in Bau und Sanierung von Industrie-, Sport- und Eventhallen? Eine der wirtschaftlichsten und pragmatischsten Antworten war ein Highlight der ISH: die Digitale Hallenheizung WÄRME 4.0. Ausgezeichnet mit dem Innovationspreis des Landes Rheinland-Pfalz 2018 steht WÄRME 4.0 für eine neue, umfassende Sicht auf die Wärmeversorgung in Hallengebäuden. Konkret verbirgt sich dahinter eine smarte Digitalisierungs- und Vernetzungsstrategie. KÜBLER verbindet mit WÄRME 4.0 seine Effizienztechnologien mit energiesparender Kühlung. Integriert Produktionsprozesse. Verzahnt Energieflüsse in Hallen und Büroräumen. Bindet intelligente Wärmemanagement-Software ein. Und macht so ganz neue Synergieeffekte und Einsparpotenziale nutzbar.

Nutzen Sie unsere Erfahrungen für Ihr Projekt

KÜBLER bietet als Experte in Bau und Sanierung von Hallengebäuden mehr als ausgezeichnete Heizungstechnologien. Wir unterstützen Sie im gesamten Projektverlauf mit unserem Know-how, unserer Erfahrung und wertvollen Informationen.

• Tennisklubben Grün-Weiss Mannheim e.V. satser på innovativ oppvarmingsteknologi og utnyttelse av restvarme i hallene - en smart avgjørelse som lønner seg for den tradisjonsrike klubben. Den tradisjonsrike tennisklubben Grün-Weiss Mannheim e.V. er en av de største tennisklubbene i Baden. Klubben har to egne tennishaller og tilbyr dermed kontinuerlige treningsmuligheter for spillerne sine. Oppvarmingen av de to [...]
  • En gruppe forretningsfolk i foajeen.
    Ludwigshafen, august 2022 - Et viktig besøk hos KÜBLER i Ludwigshafen: Dr. Bernhard Braun (leder av parlamentsgruppen Bündnis90/Grünen), Fabian Ehmann (talsmann for økonomi og nyetableringer, Europa og én verden, ungdoms- og skogpolitikk) og Hanna Thiele (personlig assistent) møtte den Ludwigshafen-baserte halloppvarmingsspesialisten og den skjulte mesteren i Pfalz. De diskuterte de høyaktuelle temaene energiomlegging, energieffektivitet, lovgivning og spørsmålene: "Hva skiller haller fra boliger, kontorer eller barnehager? Og hvorfor trenger de spesielle teknologier for effektiv og CO2-fattig oppvarming?"
  • Hvordan spare 3,7 millioner kWh - nesten 70 prosent! - kan man spare energi? Det viser fellesprosjektet til hallvarmespesialisten KÜBLER og Höganäs Germany GmbH (tidligere H.C. Starck) i Laufenburg nær den sveitsiske grensen. For dena er dette et forbildeprosjekt som det tyske energibyrået har publisert på sitt nye nettsted som et eksempel på god praksis.
  • 55 prosent mindre CO2-utslipp innen 2030, 80 til 95 prosent innen 2050 - det er den tyske regjeringens mål for byggsektoren. I tillegg til bolig- og kontorbygg er det også et stort behov for industribygg (produksjonshaller osv.). På dette området oppfyller varmesystemene fra den Ludwigshafen-baserte infrarødspesialisten KÜBLER allerede kravene for det neste tiåret. Et felles forskningsprosjekt mellom KÜBLER og Kaiserslauterns tekniske universitet, InfraEff, lover nå å ta det avgjørende innovative skrittet mot 2050. Prosjektet støttes og finansieres av det føderale utdannings- og forskningsdepartementet (BMBF). Samarbeidspartnerne møttes i Ludwigshafen 13. mars for å sparke i gang prosjektet.