Gass kan være grønt. Hvordan klimamålene kan nås til en overkommelig pris.

2. september 2019
kuebler gras gruen umwelturkunde fotolia 688089 300 dpi kompr

Gass er desentralisert, fleksibel, kan lagres effektivt og er billig. Energikilden er en garanti for at energiomstillingen skal lykkes. Ti foreninger fra gassindustrien har gått sammen og formulert en appell til klimaplanen, der de forklarer hvorfor gass som energikilde allerede i dag kan realisere betydelige CO2-besparelser på en kostnadseffektiv måte.

Gerade die hohen Einsparpotenziale, die in hochinnovativen Technologien wie den Infrarotheizungen von KÜBLER liegen, sprechen dafür, die Potenziale des Energieträgers Gas künftig wesentlich stärker zu nutzen. Nur unter Einbeziehung des grünen Energieträgers werden die Klimaschutzziele 2050 überhaupt bezahlbar und effizient erreichbar gemacht. Was ansonsten passiert? Die von allen gewünschte Wärmewende würde erschwert, CO2 Einsparungen unnötig verteuert und eine zentrale Infrastruktur der Energiewende verschenkt.

Das Fazit:

Insbesondere im Wärmesektor lassen sich schon heute erhebliche CO2 Einsparungen realisieren. Und dies besonders kosteneffizient. Denn Erdgas ist deutlich emissionsärmer als Kohle und Erdöl. Biomethan baut diesen Vorteil noch zusätzlich aus. Und synthetische grüne Gase können durch den Einsatz moderner Power-to-Gas Technologien aus erneuerbaren Energiequellen hergestellt und in allen Sektoren eingesetzt werden. Im Energiesystem der Zukunft können Gase zu 100 Prozent erneuerbar bzw. treibhausneutral sein.

Kilder:

1) Appell der Gaswirtschaft zum Klimaschutzplan

2) GAEEH – vorläufiger Endbericht, ITG Dresden

3) DVGW „Energie-Impuls“

KÜBLER-konsernet

KÜBLER GmbH er et internasjonalt aktivt konsern. Kjernevirksomheten vår er utvikling og produksjon av høyeffektive premiumteknologier for energibesparende oppvarming av haller. Med et usedvanlig bredt produktsortiment for nesten alle typer haller og rom. KÜBLER er anerkjent som en pioner og innovasjonsleder innen moderne infrarød oppvarmingsteknologi. Våre produkter og utviklingsresultater blir jevnlig hedret. Blant de nasjonale og internasjonale prisene vi har mottatt, er den føderale prisen for fremragende innovative prestasjoner fra økonomidepartementet, den bayerske delstatsprisen og den tyske bærekraftprisen. KÜBLER mottok den høyeste tyske utmerkelsen for bærekraftig entreprenørskap i kategorien "Tysklands mest bærekraftige produkt" for den spesielle energieffektiviteten til H.Y.B.R.I.D.-systemet. I 2018 ble KÜBLER for tredje gang hedret med innovasjonsprisen fra delstaten Rheinland-Pfalz. Prisen ble tildelt for den innovative WÄRME 4.0-strategien - det digitale hallvarmesystemet. KÜBLER ble grunnlagt i 1989, har over 120 ansatte og er et av de ledende selskapene i bransjen i Europa, med avdelinger i Ludwigshafen, Dresden, Hagen, Hamburg, Praha (Tsjekkia), Fegyvernek (Ungarn), en rekke utenlandskontorer og et landsdekkende servicenettverk.

• Berlin, september 2023: Energieffektivitet er en viktig pilar i energiomstillingen - og et tema som alle tre er opptatt av: Thomas Kübler, spesialist på energisparende oppvarmingssystemer for haller, Dr. Robert Habeck, leder for BMWK, og det tyske næringslivsinitiativet for energieffektivitet (DENEFF).
  • Forbundsdepartementet for økonomi og klimabeskyttelse har i mange år hedret næringslivets og forskningens engasjement for klima- og miljøvern med IKU - den tyske innovasjonsprisen for klima og miljø. Blant de 21 nominerte er det mange store navn, men også et mellomstort selskap: KÜBLER GmbH fra Ludwigshafen. Selskapet har spesialisert seg på utvikling av energisparende [...].
  • Ludwigshafen, januar 2024: Matsentralen i Bayreuther Straße gleder seg over en donasjonssjekk fra de ansatte i KÜBLER, spesialisten på energibesparende hallvarmesystemer. De ville ikke bare bruke julefesten til å avslutte det gamle året på en hyggelig måte sammen med hele arbeidsstokken, men også til å tenke på mennesker som trenger hjelp. Derfor arrangerte de en utlodning med over 100 premier, deriblant en iPhone som hovedpremie, som ble gitt av selskapet. Dette innbrakte nesten 500 euro. Matsentralen er strålende fornøyd.
  • Kaiserslautern. Oppvarming og belysning av industri- og næringsbygg på en klimanøytral måte - det er "utmerket", ifølge juryen i delstaten Rheinland-Pfalz, som tildelte den prestisjetunge innovasjonsprisen til KÜBLER GmbH fra Ludwigshafen. Delstaten hedrer det umiddelbart gjennomførbare og økonomiske bidraget til avkarbonisering av den industrielle varmeforsyningen gjennom multi-energisystemet FUTURA. KÜBLER GmbH har utviklet varmesystemer for haller i mer enn tre tiår, har 130 ansatte og har bygget opp velprøvd ekspertise med sin egen FoU-enhet. Dette er allerede den fjerde innovasjonsprisen i selskapets historie.