Hvorfor infrarød sannsynligvis er det beste oppvarmingsprinsippet for haller, og hva GEG har med det å gjøre.

10. september 2024
Drei Personen stehen in einer Industriehalle.

Carina Konrad, nestleder for FDP i Rheinland-Pfalz og nestleder for FDPs forbundsdagsgruppe, på bedriftsbesøk hos hallvarmespesialisten KÜBLER.

"Jeg kom for å forstå teknologien", sier Carina Konrad idet Thomas Kübler begynner sin presentasjon og beklager det kanskje litt tørre temaet. Det var en god grunn til at nestlederen for FDP i Rheinland-Pfalz og nestlederen for FDPs forbundsdagsgruppe i Forbundsdagen hadde tatt turen til Ludwigshafen:

"KÜBLER viser hvordan det er mulig å kombinere klimabeskyttelse og økonomisk effektivitet ved hjelp av innovative teknologier som infrarød oppvarming. Vi må gjøre alt vi kan for å spre disse praktisk gjennomførbare løsningene i det offentlige ordskiftet og forankre dem i utbredt bruk", sier Carina Konrad. Toppolitikeren ønsket derfor å finne ut hvordan etablerte industribedrifter kan gjøre energiomstillingen økonomisk og teknisk levedyktig.

Det som trengs her, er løsninger som er så økonomiske at overgangen til fornybar energi gir industrien et konkurransefortrinn. "Dette er bare mulig med teknologier som er svært anvendelige og som maksimerer energieffektiviteten med en investering som er økonomisk levedyktig", sier Thomas Kübler.

Carina Konrad fremhever det viktige bidraget fra mellomstore bedrifter som KÜBLER: "Tysklands største bidrag til klimabeskyttelse er å bruke sin egen ingeniørkraft til å utvikle teknologier som er etterspurt på markedet på grunn av deres økonomiske fordeler ved bruk. KÜBLER viser hva som er mulig i løpet av 35 års bedriftshistorie. Vi trenger mer av dette", sier Konrad. Under besøket i Ludwigshafen gjorde Konrad det klart at det også må skje en politisk nytenkning her. Takket være Fridemokratenes deltakelse i regjeringen er loven om bygningsenergi i boligsektoren blitt tilpasset slik at den er utformet for å være teknologinøytral. Politikken må legge forholdene til rette for at potensialet i alle teknologier kan utnyttes. Denne tilnærmingen bør også sikres når det gjelder industri- og næringsbygg, ettersom det ikke er særlig funksjonelt å fokusere på en enkelt teknologi (f.eks. varmepumpen) der. FDPs nestleder i Forbundsdagen beskriver opprettholdelsen av produktive arbeidsplasser i Tyskland som en av de viktigste politiske oppgavene, selv om hun er klar over at utviklingen av energiressurser via fornybar energi og hydrogenstrategien i Tyskland krever tilstrekkelig med tid.

Når det snakkes eller skrives om oppvarming og energiomlegging, er det for øyeblikket bare ett fokus: Boliger og i beste fall kontorer eller lignende bygninger med flere etasjer. Men det finnes også en annen type bygninger: Industri- og næringsbygg. Ingen snakker om hallbygninger, sier Thomas Kübler. Og BMWK ser også ut til å ha mistet denne bygningstypen av syne i bygningsenergiloven. Likevel bruker store industri- og næringshaller - bare 2 prosent av alle oppvarmede bygninger i Tyskland - enorme mengder energi. For å være mer presis: rundt 15 prosent av det totale årlige energiforbruket til romoppvarming i Tyskland!

Dette er et tall som er svært relevant for energiomstillingen, og som allerede i dag kan reduseres med 50 til 70 prosent ved hjelp av veletablert og velprøvd desentralisert infrarød teknologi. Et enormt bidrag på veien mot klimanøytralitet, som også lønner seg økonomisk for bedriftene og kan kompensere for de nåværende konkurranseulempene i Tyskland, som for eksempel høye energipriser.

Den nyeste generasjonen infrarøde varmeovner kan varmes opp med elektrisitet, solcelleenergi eller til og med hydrogen på en energifleksibel måte, og kan allerede i dag redusere varmeforsyningen i industri og næringsliv til null CO2 avkarbonisere. Med absolutt forsyningssikkerhet - et annet viktig poeng for bedriftene. For Carina Konrad er det avgjørende at det så raskt som mulig skapes et tydelig politisk perspektiv for innovasjoner som infrarød oppvarming i nye bygninger.

Etter samtalen mellom Carina Konrad og Thomas Kübler og innsikten i teknologien, ble det klart at det naturlige oppvarmingsprinsippet for infrarød faktisk er ganske enkelt. På samme måte som solen varmer opp den delen av jordoverflaten som den treffer med sine stråler fra en avstand på 149 597 870 km, varmer infrarøde varmeovner fra hallhøyder på 8, 10, 20 meter og mer opp bruksområdet i den nedre delen av hallen. Ganske enkelt, i henhold til fysikkens lover, uten tap og derfor svært effektivt.

Carina Konrad og Thomas Kübler er enige om at det må snakkes mer om haller og deres helt spesifikke oppvarmingsbehov, om ikke annet på grunn av deres høyde og volum. De er også enige om at det er et presserende behov for mer dialog mellom politiske beslutningstakere, forskere og de kommersielle virksomhetene som, i likhet med KÜBLER, har den praktiske tekniske ekspertisen og utvikler innovasjoner for energiomstillingen i Tyskland.

Zwei Personen stehen lächelnd in Büroumgebung
Bedriftsbesøk hos hallvarmespesialisten KÜBLER i Ludwigshafen: Nestlederen for FDP i Rheinland-Pfalz og nestleder i FDPs forbundsdagsgruppe, Carina Konrad, og Thomas Kübler, administrerende partner, foran en modell av teknologilederens nye infrarøde varmeanlegg. (Kilde: KÜBLER GmbH Energiesparende Hallenheizungen)

Drei Personen diskutieren in einer Fabrik
KÜBLERs FoU-laboratorium produserer ikke bare prisbelønte innovasjoner innen halloppvarming for avkarbonisering, det er også her prosessen ble utviklet som nå brukes til å måle infrarød effektivitet over hele verden: Toppolitiker Carina Konrad FDP, Thomas Kübler og Dr. Steffen Manser i samtale. (Kilde: KÜBLER GmbH Energiesparende Hallenheizungen)
  • Den nye standardvarmelinjen for høye ytelseskrav og stramme budsjetter.
  • Ludwigshafen, august 2020 | Desentraliserte infrarøde strålevarmesystemer er den foretrukne teknologien i høye bygninger med en takhøyde på over 4 meter. Her er de ofte funksjonelt overlegne alternative varmesystemer. Virkningsgraden er så høy at de i årevis har overgått klimakravene, selv uten integrering av fornybar energi. Undersøkelser har også vist at de har klare fordeler når det gjelder investeringskostnader. Med ikrafttredelsen av GEG er høyeffektive teknologier som desentraliserte infrarøde varmesystemer endelig på vei inn i lovgivningen.
  • Energisparende hallvarmesystemer - KÜBLER presenterer sine innovative høyeffektive teknologier på ISH digital 2021 Smart og effektiv energibruk, planlegging og investering for fremtiden, digitalisering av prosesser, oppfyllelse av klimamål og GEG, reduksjon av CO2-avgiften, oppfyllelse av fremtidens krav i dag - og alt dette med maksimal teknologi og investeringssikkerhet: Dette er utfordringene som oppvarming står overfor i dag [...].
  • Med rundt 190 000 besøkende, 2532 utstillere fra 57 land og en økt andel utenlandske besøkende (48 %) understreket ISH nok en gang sin betydning som verdens ledende fagmesse fra 11. til 15. mars 2019. Og var et perfekt forum for de nyeste effektivitetsfremmende utviklingene fra hallvarmespesialisten KÜBLER.