Bærekraftig varme til kraftvarmeverket i Berlin-Mitte

27. juni 2024
Blick in den fast 30 Meter hohen Hallenkomplex mit den schwarz lackierten Optima Infrarot-Hallenheizungen von KÜBLER.

Fjorten år etter at det innovative H.Y.B.R.I.D.-varmesystemet ble satt i drift i kraftvarmeverket i Berlin-Mitte, trekker Dimitri Hegemann, kultursjef og administrerende direktør for kraftvarmeverket, en positiv konklusjon: "Det finnes ikke noe bedre varmesystem til våre formål."

Kraftvarmeverket i Köpenicker Strasse 70 er et stykke berlinsk industrihistorie. En katedral av betong og stål med gigantiske dimensjoner og en høyde på nesten 30 meter. Da technopaven Dimitri Hegemann oppdaget det som et sted for arrangementer, oppsto spørsmålet:

"Hvordan får du denne boksen varm?"

Løsningen ble funnet i 2010. Det imponerende bygningskomplekset ble utstyrt med et moderne infrarødt varmesystem fra KÜBLER. Valget falt på H.Y.B.R.I.D.-systemet, som imponerer med sin høye effektivitet og bærekraft, og som har mottatt flere priser, blant annet den tyske bærekraftprisen. Dimitri Hegemann: "Takket være H.Y.B.R.I.D.-systemet kunne vi ikke bare varme opp økonomisk med infrarød varme, men også utnytte energien fra spillvarmen perfekt til de konvensjonelle varmesystemene." Og Klaus Bernzen, teknisk sjef ved kraftvarmeverket, understreker:

"Restvarmeutnyttelsen til de infrarøde ovnene oppfylte også miljøkravene våre."

H.Y.B.R.I.D.-systemet fra KÜBLER kombinerer toppmoderne IR-teknologi med integrert restvarmeutnyttelse. I dag består systemet av 36 svartmalte Optima-enheter og fire varmevekslere som effektivt fører restvarmen som genereres, inn i to store buffertanker. Denne avanserte teknologien gjør det mulig å varme opp hele det 10 000 kvadratmeter store og nesten 30 meter høye bygningskomplekset på en bærekraftig måte.

Dimitri Hegemann, kjent for sine visjonære prosjekter og som driver av den verdensberømte technoklubben Tresor, som ligger i en del av kraftvarmeverket, roser varmeløsningen fra KÜBLER:

"Hybrid infrarød oppvarming er fortsatt en god løsning fordi den er bærekraftig. Luftoppvarming ville ha vært altfor komplisert, altfor dyrt og altfor lite bærekraftig."

Bærekraft og kultur i harmoni - kraftvarmeverket i Berlin-Mitte er nå et kultursenter som tiltrekker seg mellom 60 000 og 70 000 besøkende hvert år. Her arrangeres det utstillinger, konserter, filminnspillinger og bedriftsarrangementer. Selskapet er for øvrig spesielt stolt over at teknokulturen er utnevnt til immateriell verdensarv av UNESCO i 2024, noe som også understreker den store betydningen av kulturkatedralen i Berlin-Mitte.

• Med rundt 190 000 besøkende, 2532 utstillere fra 57 land og en økt andel utenlandske besøkende (48 %) understreket ISH nok en gang sin betydning som verdens ledende fagmesse fra 11. til 15. mars 2019. Og var et perfekt forum for de nyeste effektivitetsfremmende utviklingene fra hallvarmespesialisten KÜBLER.
  • Hallvarmespesialisten KÜBLER GmbH er nominert i kategorien "Premier" til "Großer Preis des Mittelstands" 2024. Nok en stor suksess for det mellomstore, innovasjonsdrevne selskapet fra Ludwigshafen am Rhein.
  • Berlin, 14.03.2024 Den energifleksible nyutviklingen FUTURA fra hallvarmespesialisten KÜBLER er vinneren av BVMW Future Prize 2024. Grunnlegger og administrerende direktør Thomas Kübler tok imot prisen foran rundt 6000 deltakere på BVMW Future Day på Station-Berlin.
  • Den digitale tidsalderen er i ferd med å endre industri og handel. Helt ned til oppvarmingsprosessene. KÜBLER baner vei med sin innovative oppvarmingsstrategi. Navnet WÄRME 4.0 står for et nytt, helhetlig syn på varmeforsyning i industribygg. Et program der innovasjonslederen skaper nettverk. Digitaliserer varmeprosesser. Og dermed gir helt nye muligheter. For et fremtidsrettet pluss i energieffektivitet i hallsektoren.