KÜBLER er nominert til den tyske innovasjonsprisen for klima og miljø 2022.

19. januar 2022
Logo des Innovationspreises für Klima und Umwelt.

Det føderale departementet for økonomi og klimabeskyttelse har i mange år hedret næringslivets og forskningens engasjement for klima- og miljøvern med IKU - den tyske innovasjonsprisen for klima og miljø. Blant de 21 nominerte er det mange store navn, men også et mellomstort selskap: KÜBLER GmbH fra Ludwigshafen. Selskapet har spesialisert seg på utvikling av energibesparende hallvarmesystemer og deltok i konkurransen med HeizWerk, en smart løsningspakke for industrien. Bak dette ligger intet mindre enn et smart konsept for energieffektiv oppussing av produksjons-, lager- og andre hallbygninger uten behov for investeringer.

HeizWerk er navnet på et nytt, svært økonomisk og lett implementerbart servicekonsept, som kort fortalt betyr "leie av hallvarme". For første gang tilbyr dette operatører av hallbygninger et alternativ til å investere i moderne, energibesparende halloppvarmingsteknologi. Den store fordelen er at brukeren ikke pådrar seg noen investeringskostnader, ingen amortiseringskostnader og ingen betydelige personal- eller tidsutgifter. HeizWerk er derfor spesielt attraktivt der behovet for oppussing er erkjent, men hvor budsjettene av ulike årsaker ikke har blitt frigjort. Dette gjelder både nybygg og modernisering av eksisterende bygninger innen handel, industri, arrangementer, sport og mange andre innendørsbygninger.

"I HeizWerk samler vi våre mest effektive, heldigitaliserte og nettverkstilkoblede varmesystemer, som er de mest innovative med fem patenter", sier Thomas Kübler, grunnlegger og administrerende direktør i selskapet. I tillegg til selve varmeteknologien og det digitale styringssystemet omfatter tjenesteporteføljen også prosjektering, installasjon, vedlikehold og service samt drift og permanent overvåking av varmesystemet.

Samspillet mellom KÜBLER-teknologiene er så effektivt at man oppnår energibesparelser på mellom 30 og 70 prosent, noe som ikke bare betaler for systemleien, men også gir et betydelig pluss i kassa. På bunnlinjen ligger besparelsen vanligvis på 10 til 25 prosent sammenlignet med de tidligere oppvarmingskostnadene. Forbrukskostnadene reduseres derfor så mye ved moderniseringen at de blir lavere enn de tidligere kostnadene, til tross for leien.

"HeizWerk er et viktig virkemiddel for å bidra til å nå klimamålene", sier Thomas Kübler. Det gjør det tross alt mer attraktivt å spare energi i hallsektoren. For til tross for det store behovet for oppussing av bygninger og anleggsteknologi i yrkesbyggsektoren, er folk tilbakeholdne med å investere. I praksis kanaliseres pengene først og fremst inn i produksjonsprosesser eller holdes tilbake i økonomisk usikre tider - som den nåværende pandemien. I tillegg er det skattemessig lite attraktivt å investere, ettersom avskrivningene reduserer selskapets overskudd og dermed går på tvers av ledelsens målsetting. Resultatet er et oppussingsetterslep. HeizWerk gjør det mulig for mange selskaper å bruke energieffektive oppvarmingsteknologier i nybygg og oppussing i første omgang. For eksempel når hallbygninger leies, det ikke er budsjettmidler tilgjengelig eller investeringen ikke virker attraktiv av andre grunner, f.eks. på grunn av kortsiktige profitt- og finansielle mål.

KÜBLER har spesialisert seg på effektivitetsteknologier i over 30 år og regnes som en innovasjonsleder når det gjelder økonomisk og miljøvennlig oppvarming av bygninger med en romhøyde på fire meter eller mer. Det mellomstore selskapet fra Ludwigshafen satser konsekvent på videreutvikling av infrarød teknologi som det mest fornuftige oppvarmingsprinsippet for haller. KÜBLER setter stadig nye standarder i bransjen med sine innovative prestasjoner og blir jevnlig hedret. Eksempler på dette er den tyske bærekraftprisen, innovasjonsprisen i Rheinland-Pfalz og nå sist Hidden Champion i Pfalz.
Leiemodellen løser mange problemer for halloperatører på en gang, og er også svært attraktiv når det gjelder klimapolitikk. HeizWerk gjør det mulig å oppnå maksimal energieffektivitet på en lønnsom måte, selv under vanskelige bygningsmessige forhold, uten egne investeringskostnader. Dette understrekes blant annet av kundeuttalelser. Hans Fuhrmann, produksjonsdirektør hos Dexion Gonvarri Material Handling:

"KÜBLERs løsning er et godt tilbud til bedrifter som ønsker å unngå store investeringer og likevel dra nytte av moderne varmeteknologi. [...] Vi ville aldri ha modernisert det gamle varmesystemet uten leiemodellen."

"Den høytstående juryen, ledet av professor Ottmar Edenhofer (blant annet direktør og sjeføkonom ved Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK)), tok sine beslutninger på grunnlag av vitenskapelige vurderinger fra Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research." 1 Totalt 150 søknader ble gjennomgått, og bare 21 innovasjoner ble nominert. Den tyske innovasjonsprisen for klima og miljø (IKU) finansieres av det nasjonale klimainitiativet til det føderale økonomi- og klimaministeriet og ble utlyst for åttende gang i 2022.

"De mange bidragene viser det enorme potensialet innen bærekraft, sirkulær økonomi og ressursbevaring som fortsatt kan realiseres med gode ideer", sier Oliver Krischer, parlamentarisk statssekretær i Forbundsdepartementet for økonomi og klimabeskyttelse. "Det gleder meg å se at stadig flere bedrifter er villige til å gjøre sitt for klimaet og miljøet. IKU har i mange år rettet oppmerksomheten mot teknologier, produkter og tjenester som kan gi et viktig bidrag til et bærekraftig næringsliv."

1 BMWI pressemelding "21 prosjekter nominert av juryen til den tyske innovasjonsprisen for klima og miljø", Berlin, 17. januar 2022. weblink: https://www.bmwi.de/SiteGlobals/BMWI/Forms/Listen/Medienraum/Medienraum_Formular.html?resourceId=184318&input_=184194&pageLocale=de&templateQueryStringListen=&to=&from=&documentType_=PressRelea-se&documentType_.GROUP=1&cl2Categories_LeadKeyword=&cl2Categories_LeadKeyword.GROUP=1&selectSort=&selectSort.GROUP=1&selectTimePeriod=&selectTimePeriod.GROUP=1#form-184318

Du kan laste ned pressemeldingen direkte her:

• Großer Preis des Mittelstandes er en av spesialprisene som KÜBLER allerede har mottatt. Spesialisten på energieffektiv hallvarmeteknologi har også blitt hedret med det ettertraktede hedersmerket. For KÜBLER handler denne nominasjonen om de to siste mulighetene til å toppe Tysklands mest ettertraktede forretningspris: å bli hedret som Premier eller Premier Finalist i Grand Prix des Mittelstandes.
  • Det gamle varmesystemet i hallen bruker for mye energi. Og det blir stadig mer upålitelig. Det er gode grunner til endelig å ta fatt på moderniseringen av varmeanlegget og erstatte det gamle systemet med et moderne og energieffektivt. Men utgiftene virker høye, og mange vegrer seg for å gjøre det. Men i dag finnes det alternative løsninger som også kan være svært interessante ut fra et økonomisk synspunkt.
  • Ludwigshafen, august 2022: Som energipolitisk talsmann for De Grønnes parlamentariske gruppe i Rheinland-Pfalz har Fabian Ehmann KÜBLER på agendaen for sin sommertur. Sammen med sine partikolleger fra Ludwigshafen, Hans-Uwe Daumann (parlamentarisk gruppeformann og representantskapsmedlem i TWL), Regina Keßler (medformann i styret) og Diethelm Messinger (kasserer), besøkte han den Ludwigshafen-baserte halloppvarmingsspesialisten for å få et inntrykk av den nyeste utviklingen innen klimavennlig oppvarming av industri- og næringshaller. Og selvfølgelig sto også varmeloven på dagsordenen.
  • WÄRME 4.0 - Energibesparende halloppvarming har fått et nytt ansikt.