"Planen var å spare 35 % energi, men vi har realisert over 70 %."

18. juli 2024
[object Object]

Autoterminal Neuss er et av de største bilhåndteringssentrene i Tyskland, og tilbyr et omfattende utvalg av tjenester fra taksering til lakkering og ombygging. På et område på rundt 24 fotballbaner og med 11 900 lagerplasser tilbyr selskapet moderne logistikkløsninger. Som partner med BLG Logistics og DB Cargo har ATN et sterkt internasjonalt nettverk. Rundt 100 ansatte tar seg av klargjøring og transport av kjøretøy over hele verden.

Oppussingsprosjektet

Siden 1994 har hallene på hovedkontoret i Neuss blitt varmet opp med et sentralisert varmluftsystem med et gassfyrt varmtvannskjelanlegg, noe som har ført til høye energikostnader. For å nå selskapets egne ambisiøse klimamål og øke effektiviteten ble det i 2021 besluttet å konvertere til et moderne, desentralisert varmesystem. I samarbeid med ingeniørfirmaet Enviconsult ble det gjennomført en varmebehovsanalyse, og det ble utviklet et konsept for å slå av de gamle kjelene og innføre moderne infrarød oppvarming.

Krav og implementering

ATN har brukt desentraliserte infrarøde varmeovner fra KÜBLER i en av sine filialer siden 2017. På grunn av de ulike bruksområdene i hallene valgte man også i 2021 et system som kan styre de enkelte varmesonene spesifikt. Praktisk styring og høy energieffektivitet var også viktig. Etter å ha vurdert ulike tilbud, falt valget igjen på KÜBLER, fordi systemet og det digitale styringssystemet CELESTRA var overbevisende.

Teknisk løsning

På grunn av den lave takhøyden ble det installert PRIMA infrarøde systemer i hallene, og PRIMA pluss. Disse systemene har høy infrarød effektivitet og et godt forhold mellom pris og ytelse. Systemet styres av CELESTRA, som automatisk optimaliserer oppvarmingen i varmesonene. WinTec-utvidelsesmodulen muliggjør fjernstyring, og TorOff reduserer energitapet når halldørene er åpne. Energistyringssystemet E.M.M.A. sørger for transparens i sanntid og leverer relevante data for rapportering, f.eks. i henhold til DIN EN 50001.

Resultater

Siden idriftsettelsen i september 2022 har forventningene blitt overgått. Det var planlagt en konservativ energibesparelse på 35 prosent, men over 70 prosent er oppnådd. Energiforbruket falt fra 1 996 MWh i 2021 til 565 MWh i 2023, noe som innebærer en besparelse på 1 431 MWh per år. I tillegg er 97 MWh elektrisitet og 344 tonn CO2 reddet. Lutz Obladen, leder for Facility Management hos ATN: "Overgangen til desentralisert infrarød oppvarmingsteknologi er en milepæl i arbeidet med å nå klimamålene våre!"

Erfaring og konklusjon

Det gamle varmesystemet forårsaket høye kostnader og miljøforurensning. Det nye infrarøde varmesystemet fra KÜBLER muliggjør målrettet styring av oppvarmingsområdene og reduserer energiforbruket betydelig. Samarbeidet med KÜBLER var vellykket, og installasjonen og driften gikk som smurt. De ansatte er fornøyde, og systemet fungerer perfekt. Obladen understreker: "Poenget er at jeg ville gjort alt på nøyaktig samme måte igjen."

• Hvordan kan oppvarmingsutfordringene i hallbygninger håndteres i energiomstillingen? Svaret på dette spørsmålet inspirerte mange messebesøkende og ga håp om en pragmatisk, teknologisk fornuftig og samtidig svært økonomisk løsning på 65%-EE-spørsmålet. I hall 12.1 B19 presenterte innovasjonslederen for høyeffektive infrarøde varmeovner tre banebrytende verdensnyheter: FUTURA, FUTURA cool og MAXIMA E-Hybrid.
  • FUTURA varmer opp industrihaller uavhengig av energikilde - spesialpris "Innovative teknologier for klimabeskyttelse" i teknologikonkurransen SUCCESS Mainz. Mens Tyskland diskuterer energiomstillingen, har KÜBLER GmbH fra Ludwigshafen allerede levert. FUTURA er navnet på den nyeste oppfinnelsen fra ekspertene innen halloppvarmingssystemer - og den fungerer uavhengig av energikilde: Det infrarøde varmesystemet for haller bruker hydrogen, elektrisitet, gass eller [...].
  • WÄRME 4.0 - Energibesparende halloppvarming har fått et nytt ansikt.
  • HOHE Kundenzufriedenheit 2024 KÜBLER Hallenheizungen.
    KÜBLER, spesialisten på miljøvennlig og effektiv oppvarming av hallbygg, vinner den prestisjetunge prisen "High Customer Satisfaction". Denne prestisjetunge prisen deles ut av det tyske instituttet for produkt- og markedsevaluering og anerkjenner fremragende produkter, tjenester og bærekraftig forretningspraksis. "Denne prisen er en stor ære for selskapet vårt og bekrefter vår kontinuerlige forpliktelse til fortreffelighet og [...]