Peter Altmaier: "Häviämme, jos pelaamme ilmastonsuojelua ja taloutta vastakkain"

1. maaliskuu 2023
Redner bei Expertendialog von KÜBLER Hallenheizungen

"Ilmastonsuojelu on aikamme tärkein tehtävä", Peter Altmaier sanoi perjantaina Trierissä. Pääpuheessaan entinen liittovaltion energiaministeri "suosittelee kiireellisesti, ettemme mene kumpaankaan suuntaan, vaan asetamme kurssin niin, että voimme turvallisesti saavuttaa ilmastotavoitteet. Muuten teemme syntiä nuorempaa sukupolvea vastaan ja aiheutamme taloudellisia kustannuksia, jotka menevät paljon pidemmälle. Tarvitsemme kipeästi liiketoimintamalleja, jotka auttavat muita - aivan kuten Kübler tekee."

Ludwigshafenissa toimiva KÜBLER on kehittänyt FUTURA-mallin avulla maailman ensiesimerkin teollisuushallien lämmitykseen. Kyseessä on infrapunalämmitysjärjestelmä, joka voi käsitellä erittäin tehokkaasti vihreitä ja fossiilisia polttoaineita - ja rakentaa näin siltaa hiilettömään aikakauteen. Trierissä toimiva Die Kanter & Schlosser -yritys on ensimmäinen, joka on ottanut tämän lämmitysjärjestelmän käyttöön. Molemmat yritykset näyttävät hyvää esimerkkiä - ja osallistuvat näin omalta osaltaan energiavallankumoukseen.

Vierailijaluennon piti Saksan liittopäivien jäsen Verena Hubertz. Hän kehotti meitä tarttumaan siihen, mitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan, järkevästi ja järkevästi - ja lisäsi tietoisuutta kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta. "Meidän on painettava kaasu pohjaan", sanoi SPD:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, "meidän on nopeutettava suunnittelua. Kello tikittää. Meidän on nostettava vauhtia." Tarvitaan kuitenkin paitsi prosesseja, "myös ihmisiä, jotka pääsevät töihin. Tarvitsemme nykyaikaisinta maahanmuuttolainsäädäntöä, koska ammattitaitoinen työvoima ei kasva puissa. Sen on oltava helpompaa."

Jotta energiamurros toimisi, muun muassa rakennusten energialakia ollaan parhaillaan muuttamassa. Hän on mukana Bundestagin rakennusvaliokunnan jäsenenä. "Minulle on tärkeää, että emme sitoudu yhteen teknologiaan, vaan meidän on pysyttävä avoimina." Hubertz jatkaa: "Yritysten ja politiikan on vedettävä yhtä köyttä. Teemme kaikkemme varmistaaksemme, että pk-yritykset voivat jatkossakin edetä innovatiivisten ideoiden kanssa. FUTURA on yksi tällainen erinomainen innovaatio."

Molemmat poliittiset värit ovat tästä asiasta samaa mieltä. "Energiamurros tarvitsee puoluerajat ylittävää tukea. Häviämme, jos pelaamme ympäristönsuojelua ja taloutta toisiaan vastaan", Peter Altmaier sanoo. "Olemme ehkä eläneet hyvin viime vuosikymmeninä, mutta olemme puhaltaneet ilmaan niin paljon hiilidioksidia, että siitä on aiheutunut korjaamatonta vahinkoa. Ne, jotka kokeilevat nyt, eivät saavuta vuoden 2045 ilmastotavoitetta."

Thomas Kübler voi vain yhtyä näihin sanoihin. "Tarvitsemme saksalaisten pk-yritystemme monikerroksista kekseliäisyyttä. Emme saa keskittyä yhteen teknologiaan. Silloin innovaatiolampi kuivuu", sanoo KÜBLER GmbH:n perustaja ja toimitusjohtaja. FUTURAn avulla hän on luomassa energiatehokkuuden paradigman muutosta. Loppujen lopuksi vain kaksi prosenttia kaikista Saksan rakennuksista on halleja. Nämä hallit kuluttavat 15% Saksan rakennuksiin liittyvästä energiasta ja siihen liittyvistä kasvihuonekaasupäästöistä. Uusi järjestelmä on kehitetty uusia rakennuksia varten, mutta teollisuus voi käyttää FUTURAa myös olemassa olevien rakennusten energiatehokkaaseen saneeraukseen keskeyttämättä toimintaa.

Odotamme innolla julkaisuanne. Voit ladata lehdistötiedotteen + kuvat seuraavasta linkistä: https://www.kuebler-hallenheizungen.de/wp-content/uploads/2023/03/Medien_Info_Experten_Dialog_Trier.zip